„Енциклопедија лоших ђака, бунтовника и осталих генијалаца“ - Жан-Бернар Пуј, Серж Блок, Ан Бланшар (Београд: Креативни центар /2010/)
Неко је рекао да је машта важнија од знања. И био је у праву. Данас,
у време када оцене нису мерило знања, а када је све више оних који „јуре“ за
успехом, требало би стати и запитати се шта је заиста важно. Генијалност или
оцене? Машта или успех у школи? Срећа или испуњење жеља родитеља. Испред вас се
налази сви они чија је генијалност, машта и бунтовност довела до светске славе.
Знате шта је најважније? Нико од наведених личности није био добар ђак. Неки од
њих су избачени из школе, други нису били схваћени, трећи су оцењивани као мање
интелигентни. Сви они су доказали колико школски успех није мерило
генијалности.
Слика преузета са: http://www.kcknjizara.rs/?b=C199
Многи од вас ће одмах негирати став да је боље да дете буде срећно
него да буде добар ђак. Свима онима који негирају утицај среће у извршавању
неког посла, ни мало нису у праву. Ако дете приступи школским обавезама са
радошћу и усхићењем и ако „неко“ не препозна то или оцени недовољном оценом, да
ли то значи да дете треба више да се труди? Да ли ћете у тој ситуацији подржати
дете или број на папиру? Знам да је већини важан доказ на папиру, али тај број
ништа неће показати. Од вашег става према оцени зависиће све - посебно став
детета према животу. Дете, можда, постане инфериорно и остане у сенци бројева
који му се намећу. Зашто? Зато што родитељи сматрају да вредност детета „расте“
са бројем петица у књижици. Зато што радост остаје по страни. Познајем такве
родитеље. Што је најважније познајем децу која су израсла у генијалце, а која
нису покаивала интересовање за извршавање школских обавеза. Знам децу која
никада нису волела природне науке, али су им зато друштвене „ишле од руке“.
Децу, која су била мотивисана за успех у ономе у чему су добра. Верујем у једну
мисао: „Свако је генијалац. Међутим ако просуђујеш рибу на основу њене способности
да се пење уз дрво она ће цео живот провести у убеђењу да је глупа.” Знате ли
ко стоји иза ове реченице? Ајнштајн. Веровали или не, Ајнштајн је један од оних
који су били „лоши ђаци“, а у Енциклопедијилоших ђака, бунтовника и осталих генијалаца налазе се и:
- Карло Велики,
- Леонардо да Винчи,
- Луј XIV,
- Бифон,
- Наполеон Бонапарта,
- Оноре де Балзак,
- Александар Дима,
- Чарлс Дарвин,
- Абрахам Линколн,
- Ђузепе Верди,
- Гистав Флобер,
- Пол Сезан,
- Александар Греајм Бел,
- Томас Едисон,
- Клод Дебиси,
- Винстон Черчил,
- Џек Лондон,
- Алберт Ајнштајн,
- Пабло Пикасо,
- Чарли Чаплин,
- Жан Кокто,
- Агата Кристи,
- Волт Дизни,
- Луј Амстронг,
- Салвадор Дали,
- Франсоа Трифо,
- Џон Ленон.
Не верујете колико генијалаца припада скупу лоших ђака? Поверујте.
Запитајте се сваки пут када дете донесе лошу оцену да ли је оцена мерило
његовог знања. Подржите дете. Будите присутни. Покушајте да сазнате у чему је
ваше дете добро и мотивишите га. Ко зна, можда једном, не тако далеко од
данашњег тренутка то исто дете буде понос не само родитеља већ и читаве нације.
Можда то дете својим примером инспирише баш зато што је имало вашу подршку.
П.С. Када сам сазнала да ова књига постоји, нисам чекала да сазнам
којим су путем ишли генији до пута светске славе. Знала сам да су били
надарени. Знала сам да нису били успешни у свим областима људског деловања, али
да су пронашли област где ће деловати и успели су у томе. Зато ову књигу
препоручујем свој деци која налазе задовољство „изван кутије“. Свој деци која
размишљају без граница. То је разлог зашто је препоручујем и свим родитељима,
да не би постављали границе деци. Границе не постоје. Наш ум може да представља
границу. Тога се треба ослободити. Препоручила бих је и свим
учитељима/учитељицама који верују да је оцена мерило знања. Да схвате да није.
Да схвате да су многи несхваћени умови постали управо они који су део ове енциклопедије.
П.С.С. Хвала издавачкој кући
Креативни центар на послатој књизи. Вашу књигу можете пронаћи на: http://www.kcknjizara.rs/?b=C199
Јелена Стошић Јовић, M.Sc.