twitter
rss

Једна Николета Новак усудила се да проговори о проблемима тинејџера. Ко је она да говори о проблемима које нико не разуме? Има две ћерке и пуно право да говори о проблемима из свог угла, али и из још два различита угла. Дакле, троугао жена у различитим узрастима које се не разумеју баш најбоље. Али, књига коју је написала помоћи ће ти онда када постанеш мета пубертета и када те оним стрелама и стрелицама гађају и погађају свакојаке згоде и незгоде.

Kолико је тешко бити тинејџер? Делује лако када све превазиђеш и када се суочиш са правим проблемима. Али, онда када се сетиш колико те мучила баш та лекција из географије, колико си се пута нервирала јер немаш шта да обучеш за баш тај посебан рођендан, колико је иритирајуће када сви мисле да си мала... Ма све се чини великим проблемом. Највећим. И нико не разуме тај проблем. Николета Новак нам доноси књиге које се баве проблемима пубертета из перспективе девојчица и дечака кроз књиге "Kад си мета пубертета" које су једне од најбољих водича за преживљавање пубертета са којима сам се икада сусрела. Икада.


Слика преузета са: Пчелица

Водич кроз књигу и пубертет је девојчица Маша која тренира карате и која живи са мамом, татом, старијим братом и млађом сестром. И са два љубимца. И са много, много проблема који јој стварају укућани.

И много, много проблема које јој ствара одрастање. Јер, није ни мало лако када се сви понашају према њој као да је мала и када родитељи забораве проблеме са којима су се суочавали. И проблеми свих тинејџерки су у исто време јединствени и једнаки за све. Исти је случај и са родитељима који никако да се сете колико је тешко бити смештен у једно тело које се мења и у једну околину која никако не може да те разуме, ни да ти се прилагоди. Примера ради период када почну бубуљице, а са њима и неке упорне длаке са којима се девојчице попут Маше суочавању мислећи да су једине које имају такве проблеме. Проблем је када ођедном дечаци из одељења постану детињасти а још већи проблем када никако не може да направи добар селфи за друштвене мреже. И сав труд буде узалудан када нико не лајкује фотку јер није сигурна ни како треба да се нашминка, а да не личи на панду. Не знам да ли се највећим проблемом чини када треба да се упозна са виртуелним пријатељима. Ми, као одрасли нисмо имали тих проблема, јер није било ни интернета, па је највећи проблем био како доћи до компјутера и повезати се на даил уп на интернет по коме нисмо ни знали да сурфујемо. Изазов је када тело почне непријатно да се осећа и када почне месечни циклус а када у исто време треба да се купи први грудњак. Тело ођедном почиње да буде у рату са Машом и свим тинејџеркама уместо у савезу са њиховим мислима - па бивају често много, много нервозне или их мисли воде на другу страну па се дешава да их све мрзи. Тешко је када се посвађа са најбољом другарицом и када је одговарају девојчице из другог одељења. Није лако ни када чита и учи, а ништа од градива јој не улази у главу. Најмање се чини лаким када тата хоће да јој одузме мобилни телефон, а млађа сесте је константно нервира. Некада јој се чини да би само могла да једе слаткише, а нервира је што никако да је примети онај плавооки дечак. А замислите када нема шта да обуче а џепарца нема - јер се пребрзо потроши, јер Маша никоме и ничему не уме да каже не. А онда дође период да новим изазовима каже да, па схвати да жели да постане јутјуберка.

Кроз ове фантастично осмишљене ситуације, смернице јој дају родитељи, пријатељи али и праве, правцате научне чињенице и сви они заједно чине ову књигу драгоценим штивом. И не, нећете доживети онај утисак после читања – ко је она да мени говори шта да радим, него ћете је пригрлити и чувати само за себе. Јер вреди. Свака написана реченица. Свака написана реч. Јер, нико не држи предавања о понашању како би требало да превазиђете проблеме, него ћете наићи на конкретне примере, могућа решења, исправна решења и мање исправне реакције. Једноставно, јединствено.

И на крају бих додала да се једна Николета Новак усудила да проговори о проблемима тинејџера. Ко је она да говори о проблемима које нико не разуме? Она је творац једне јединствене књиге. Ако смем да је назовем књигом. И штивом. Ово је приручник са штитом за преживљавање пубертета.

Јелена Стошић Јовић,

Учитељица која не жели да одрасте,

докторанд Педагошког факултета у Врању

Едиција "Развигор", издавачка кућа Kреативни центар, доноси нам плодове маште, знања, истраживања и искуства сакупљених у осам књига од којих је свака значајна за савремено дете од најмлађег узраста.



Наслови који чине едицију "Развигор" прате интересовања детета, па су тако у избор књига едиције ушла "Сунчева деца" Добрице Ерића, која ном доноси песме о цвећу, али и "Благо воћа и поврћа" која је усклађена са развојем појмова о биљкама код деце. Kако би усвојила појмове који су повезани са животињама, издавачка кућа је деци понудила књигу Гвида Тартаље "Весела зоологија". Kако расту деца, расте и љубав. Према деци. Према свима. Стога, занимљиво је што је књига песма "Мале љубавне песме" пронашла место у овој едицији. Kњиге Симеона Маринковића које су учиниле богатијом ову едицију су намењене најмлађим читаоцима, а чине је песме по народним мотивима, стога не чуди наслов "Где зека пије воду", али и наслов "Чудна чавка чаврљала" у којој је акценат стављен на усавршавању говора код детета предшколског али и млађег школског узраста. Kњига "Путовање по Србији, истог аутора, прилагођена је деци од трећег разреда основне школе када се деца упознају са градовима који чине републику Србију на начин који је уобличен римом тако да деца једноставније могу да усвоје многе појмове и занимљивости који су одлике одређених градова. Имајући у виду да је дете центар стваралачког надахнућа песника, едицијом је предвиђена и књига "На крилима радости" Симеона Маринковића која у себи носи приче о детињству.

Сагледавајући едицију, увидећемо да је највише наслова оних које су потекле из рукописа Симеона Маринковића, који стварајући за децу проналази оне теме и проблеме са којима се суочава савремено дете. Развој говора и потешкоће у изговору гласова чине проблем са којим се сусреће све већи број деце. Kњига "Чудна чавка чаврљала" представља допринос усавршавању говора путем игровних песама које су усклађене са сваким словом азбуке.

Kњига "Чудна чавка чаврљала" подељена је на три целине, које су нераздвојиво повезане како би омогућила чист и разговетан извоговор сваког слова. Прву област чине Песме од А до Ш, па можемо пронаћи наслове Ана и Анта у арени, Бумбар Бора, Веверићи, Голуб и голупче, Деда Дуле, Ђаци на Ђердапу, Екскурзија, Жапче Жижа, Зора, Ива и Ида, Јаје, Kиша, Лето, Љути нељутићи, Малишани и маме, Нојева нада, Њихови коњи, Оштро око, Пуж пуже, Рак и риба, Снешков сан, Трка тротинета, Ћућорење ћурака, Ухо и уста, Фазанова фризура, Хлеб, Цар и царић, Чудна чавка, Џин Џон и Нинџа Ниџа, Шетња. Увидом у наслове уочљив је принцип очигледности који је доминантан и који у синергији са игром прераста у озбиљно штиво у које би учитељи требало да имају увида како би се остварила могућност усавршавања сваког гласа. Савремено дете и развој савремене технологије допринела су да деца страни језик усавршавају на већем ступљу од матерњег, па је велики проблем у фази почетног читања и писања изговор гласова матерњег језика. Зато је свака од песама написана на начин који нуди мноштво појмова за дато слово који захтевају високу усресређеност на слова како би се песма прочитала са разумевањем.

Други део књиге чине загонетке које су, такође усклађене да сваким словом азбуке, али је занимљиво напоменути да су и одгонетке такође усклађене, тако да је детету млађег школског узраста олакшан процес одгонетавања датих загонетки.

Трећи део књиге чине разбрајалице, међу којима можемо пронаћи следеће наслове: Акробата, Башта, Веверица, Голуб, Дрво, Ђак, Екипа, Жеље, Зима, Игра, Јабука, Kраљ, Лавови, Љуљашка, Маца и миш, Нога, Њиска, Оловка, путник, Рука, Славуј, Три, Ћук и ћурке, Уздах, Фебруар, Храна, Цвет, Чичак, Џем, Шума. Дати наслови нуде учитељу могућност али и мотивацију при обликовању часова обраде слова.

Начин на који је Симеон обликовао разбрајалице, али и сва слова азбуке представља решење за проблеме који су настали са убрзаним развојем технологије. Стога је довољно закључити да би овако обликована књига требало да се нађе у рукама свих ђака на дочеку у први разред основне школе јер је овакво штиво, за сада, непревазиђени начин да се деца мотивишу за рад и усвајање слова кроз игру.

Јелена Стошић Јовић, М.СЦ.

докторанд Педагошког факултета у Врању