Историја
је учитељица живота. Али, има толико догађаја, који су обележили исту. Из тог
разлога се група аутора (Ненад Тасић, Душан Михаиловић, Мирко Обрадовић,
Радивој Радић, Весна Бикић, Александар Фотић, Мирослав Тимотијевић, Ана Столић
и Радина Вучетић) потрудила да да хронолошки преглед историјских догађаја. И
успели су у томе. Сви битни подаци, значајне личности, паралеле са догађајима у
свету, праћење политичких промена, занимљиве фотографије се сада налазе на
једном месту. Зато ученици, учитељи, учитељице, наставници и наставнице данас
имам прилику да Вам представим књигу "Историја на длану".
Објављивањем ове књиге, Kреативни центар, није само заокружио причу о
прошлости, већ и дао поруку за будућност.
Слика преузета са: http://www.kcknjizara.rs/?b=C465
Пре
него представим књигу, препоручила бих је ученицима млађих и старијих разреда
основне школе, ученицима средњих школа, учитељима, учитељицама, наставницима.
Укратко, свима, који желе да на једном месту имају тачан и прегледан хронолошки
ток историјских догађаја, од праисторије до данас. Kњига "Историја на длану" је подељена на четири области и то: праисторија, антика, средњи
век, рани нови век, нови век, XX век. У оквиру праисторије, обрађују се следећа
поглавља: камено, бакарно, бронзано и гвоздено доба. Антика подразумева:
продоре Римљана на Балкан, под римском влашћу, крај античког доба. Средњи век
су обележили следећи догађаји: Словени на Балкану, држава Немањића, у сенци
османлијске опасности. Срби у три царства и устаничка Србија су део раниг средњег
века. Нови век су обележили догађаји: кнежевина Србија од 1842. до 1868, ка
независној земљи, краљевина Србија до Балканских ратова. XX век подразумева:
ратно доба од 1912. до 1918., између два светска рата, окупацију и
антифашистичку борбу, Југославију после Другог светског рата. На основу
наведеног, надам се да разумете зашто сам се прво одлучила за препоруку књиге
пре представљања. Иначе књизи је неопходна допуна књигама из едиције
"Овако се живело". Ако Вам ово није довољно разлога, даћу Вам још 10 начина примене ове књиге:
- Подсетник. Стижу пријемни испити, а много њих подразумева обнављање историје.
- Спремање лекција унапред. Увек сам била она која је волела да зна лекције унапред. Уколико има још ученика који воле да знају унапред, ово је начин да прецизно и сажето научите оно што Вас занима.
- Мапа ума. Тони Бузан је говорио о мапама ума, а група аутора која се окупила око ове књиге се потрудила да Вам створи мапу ума целокупне историје. Један од најбољих начина за учење је, управо, прављење мапа ума.
- Систематизација знања. Након учења можете проверити своје знање. Или Вас неко може урадити то уместо Вас.
- Учење за тест. Често се дешава да учимо за тест дан пре теста. Што, наравно, не оправдавам. Али, дешава се. Тако да ће Вам ова књига помоћи да научите све што је важно у кратким цртама. Понављам, још једном, не оправдавам овај поступак.
- Припреме за час. Студентима, чији ће позив бити оријентисан на васпитање и образовање, је олакшан процес писања припреме за час, макар што се тиче часова Природе и друштва и/или Историје. Kњигу можете претворити у изглед табле. Ученике ћете тако научити да уче. Обзиром на занимљиве чињенице имате припремљен у емоционално-интелектуалну припрему за час. Ученике ћете заинтригирати, а уз помоћ Вас историја ће бити узбудљиво путовање.
- Научите ученике да уче. Понављам. Али то је важно. Није битно да ли ће се ти исти ученици сетити сваког историјског догађаја и сваког датума које су учили напамет. Битно је да науче како се учи, а то је могуће уз помоћ самосталних истраживачких пројеката везаних за историју. То ће омогућити трајност стечених знања. Дајте им тему. Мотив. Будите узор. Ученици не желе да уче напамет. Они желе да истражују. Они желе да истакну своју добру страну. Не можемо од свакога очекивати креативност, али можемо прилагодити васпитно - образовни процес до те мере да свако од ученика има прилике да се изрази. Уз помоћ ове књиге можете направити сценарио. Можете направити паное. Можете направити дискусије. Можете. Све можете ако желите. Дакле, више воље, мање учења напамет.
- Састављање питања за тестове. Kако је књига представља сажети след историјских догађаја, тако је идеална потпора за питања које учитељи/наставници траже свуда, само не тамо где треба (част изузецима).
- Школска секција. Направите секцију која ће се бавити историјом. Направите представу. Направите песмице (како би ученици лакше учили лекције). Направите листе најзначајнијих људи који су мењали историју. Направите историјски дан у школи. У учионици. Представите историју свима на другачији начин. Суштина историје се неће променити, али ће се променит Ваш приступ њој.
- Подлога за будућност. Направите своја предвиђања историјских догађаја или достигнућа. Дајте ученицима тему: "Kако ћемо живети у будућности?". Видећете какве ће Вам пројекте донети.
П.С.
Уколико десет разлога није довољно. Наћи ћу још начина. Јер имам воље.
Запитајте се колико имате воље сваки пут пре него уђете у уционицу. Јер само
воља ствара чуда.
П.С.С.
Хвала, издавачкој кући Kреативни центар, на послатој књизи. Вашу књигу можете
пронаћи на: http://www.kcknjizara.rs/?b=C465
Јелена Стошић, М.Sc.